Osho meditaties

Osho voorheen Bhagwan Shree Rajneesh heeft een variëteit aan meditatietechnieken ontwikkeld voor de moderne mens. Is het centrum van de huidige mens momenteel het hoofd, in vroeger tijden was het centrum rond de navel. De hara waar je kracht ook wel levensbron is gesitueerd. Om uit het hoofd te komen is transformatie nodig. De OSHO meditaties halen je uit je hoofd in je lijf.

Hieronder tref je een greep uit de verscheidene technieken:

OSHO Nadabrahma meditatie
is de zoemmeditatie – door zoemen en handbewegingen stemmen conflicterende delen van jou op elkaar af en je brengt harmonie naar je hele ‘zijn’. Dan, als lichaam en geest volledig samen zijn, glijd je weg uit hun ‘vasthouden’ en je wordt een getuige van beiden. Deze manier van kijken naar de buitenkant is wat vrede, stilte en gelukzaligheid brengt.

“Let in de Nadabrahma op het volgende: laat lichaam en geest geheel samensmelten, maar onthoudt dat jij de getuige moet worden. Trek je langzaam en zachtjes terug, via de achterdeur, zonder gevecht of worsteling.” Osho

OSHO No dimensions meditatie
is een krachtige methode om de energie in de hara te centeren – het gebied vlak onder de navel. Het is gebaseerd op een Sufi techniek van bepaalde bewegingen die tot bewustzijn en integratie van het lichaam leiden. Omdat het een Sufi meditatie is, is het vrij en speels. Het is zelfs zo speels dat je kunt glimlachen terwijl je het doet.

Deze meditatie duurt één uur en heeft drie stadia. Gedurende de eerste twee stadia zijn de ogen open en niet ergens op gefocust. Tijdens de derde fase zijn de ogen gesloten.

De muziek die speciaal voor deze meditatie is gecreeërd, begint langzaam en wordt geleidelijk sneller en sneller als een verheffende kracht.

OSHO Nataraj meditatie
Nataraj is de dansenergie. Dit is dansen als een volledige meditatie waarin alle innerlijke verdeeldheid verdwijnt en een subtiel, ontspannend bewustzijn blijft.

OSHO Kundalini meditatie
De ‘zustermeditatie’ van de Osho Dynamic doe je het best bij zonsondergang of in de late namiddag. Volledig ondergedompeld zijn in het schudden en dansen van de eerste twee fases helpt het smelten van het rotsachtig zijn, waar de energiestroom is onderdrukt en geblokkeerd. Dan kan die energie vloeien, dansen en worden getransformeerd in vreugde en plezier. De laatste twee fases staan de energie toe om vertikaal te vloeien, omhoog te gaan in stilte. Het is een hoogst effectieve manier om tot rust te komen en los te laten aan het eind van de dag

OSHO Chakra sounds meditatie
Is een meditatie die gebruik maakt van stemgeluiden om de chakra’s of energiecentra te openen en te harmoniëren, terwijl je er je bewustzijn op richt. Ze kan je in een diepe, vredige, innerlijke stilte brengen door òf zelf je eigen geluiden te maken, of door enkel naar de muziek te luisteren en de klanken in je te voelen.

Osho Chakra Breathing Meditatie
Bij deze actieve meditatie gebruik je een snel ritme van diep ademhalen en lichaamsbewegingen om de chakra’s te openen. Een zeer krachtige techniek die veel emotionele blokkades kan doorbreken.

Osho Heart Chakra Meditatie
Deze meditatie is bijzonder geschikt om het hartchakra te openen. De meditatie is voortgekomen uit de soefi traditie en stelt ons in staat om meer vanuit het hart te leven.

OSHO Dynamic meditatie
is een snelle, intense en grondige manier om oude, ingewortelde patronen in de bodymind die je gevangen houden in het verleden te doorbreken, en de vrijheid, het getuige zijn, de stilte en de vrede te ervaren die verborgen zijn achter deze gevangenismuren. Het is de bedoeling om deze meditatie in de vroege ochtend te doen, wanneer, zoals Osho het uitlegt: “de hele natuur levend wordt, de nacht voorbij is, de zon opkomt en alles bewust en alert wordt”.

“Dit is een meditatie waar je voortdurend alert en bewust moet zijn, wat je ook doet. De eerste stap: ademen; de tweede stap: uitfreaken; de derde stap: de mantra ‘hoe’.

“Blijf een getuige. Verlies jezelf niet. Het is gemakkelijk jezelf te verliezen. Terwijl je ademt kan je vergeten; je kan zo één worden met de adem dat je de getuige zijn kan vergeten. Maar dan mis je het punt. Adem zo snel en diep mogelijk, breng je volledige energie er naar toe, maar blijf een getuige. Observeer wat er gebeurt alsof je slechts een toeschouwer bent, alsof het hele gebeuren bij iemand anders plaatsvindt, alsof het hele gebeuren plaatsvindt in het lichaam en het bewustzijn slechts gecenterd is en kijkt. Dit getuige zijn moet in alle drie de stappen worden meegedragen. En als alles stopt, en in de vierde fase wordt je volledig inactief, bevroren, dan komt deze alertheid tot zijn hoogtepunt.” Osho
(De Dynamic meditatie is niet geschikt bij zwangerschap, psychisch getraumatiseerden, mensen met psychosen en labiele persoonlijkheden.)

Bron: www.osho.com

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden voor de activiteiten van Urban Metta? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief dan informeren wij je graag.