Metta

De dichtstbijzijnde vertaling van Metta (sanskriet: pali) is liefdevolle vriendelijkheid.

Metta meditatie ook wel loving kindness is een meditatie die liefdevolle vriendelijkheid cultiveert. Het is een van de van de vier Hartkwaliteiten meditaties tw: Liefdevolle vriendelijkheid, Compassie, Altruïstischer vreugde en Gelijkmoedigheid. De beoefening is van boeddhistische origine en kan door iedereen gedaan worden.

Metta is onvoorwaardelijke, inclusieve liefde, een liefde met wijsheid. Het heeft geen voorwaarden, het hangt er niet van af of iemand het ‘verdient’ of niet, het is niet beperkt tot vrienden en familie, het strekt zich uit om alle levende wezens te omvatten. Er zijn geen verwachtingen van iets als tegenprestatie. Dit is de ideale, pure liefde, die iedereen potentieel heeft. We beginnen met onszelf lief te hebben, want het is belangrijk deze onvoorwaardelijke liefde en acceptatie voor onszelf te hebben, anders is het moeilijk om het uit te breiden naar anderen. Dan nemen we anderen op die speciaal voor ons zijn en uiteindelijk alle levende wezens. Gaandeweg versmelten zowel de visualisatie- als de meditatiefrasen in de feitelijke ervaring, het gevoel van liefdevolle vriendelijkheid.

Dit is een meditatie van zorg, zorgzaamheid, tederheid, liefdevolle vriendelijkheid, vriendschap – een gevoel van warmte voor jezelf en anderen. De beoefening is het verzachten van geest en hart, een opening naar diepere lagen van het gevoel van vriendelijkheid, van pure liefde. Liefdevolle vriendelijkheid is zonder enige wens een ander te bezitten. Het is geen sentimenteel gevoel van goede wil, geen verplichting, maar komt van een onbaatzuchtige plaats. Het hangt niet af van relaties, van hoe de ander over ons denkt. Het is een proces van verzachten, barrières opheffen die we innerlijk voelen tegenover onszelf, en dan die we voelen tegenover anderen.

De klassieke regels welke je in gedachten reciteert zijn:

Dat ik gezond mag zijn
Dat ik gelukkig mag zijn
Dat ik veilig mag zijn
Dat ik vredig mag zijn

Maar de zinnen kan je natuurlijk ook vormen zoals het voor jou goed voelt.

Metta oefening voor in het dagelijks leven:

Je kan Metta toepassen voor anderen bijvoorbeeld voorbijgangers, medetreinreizigers, tijdens het boodschappen doen. Stel je voor dat je iemand passeert of diegene die tegenover je zit waar dan ook Metta stuurt zoals: Dat jij gelukkig mag zijn, of dat jij veilig mag zijn. Niet hardop natuurlijk maar in gedachten. En voel dan wat dat met jou doet.

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden voor de activiteiten van Urban Metta? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief dan informeren wij je graag.